Informasjonsutveksling mellom flyger og kunde.

Det er uhyre viktig at alle som deltar i helikopteroperasjoner vet nøyaktig hva som skal skje og hva som forventes av dem.  Informasjon må bli gitt klart og tydelig.  Det er viktig å ikke holde noe skjult.  Det kan bli kostbart og kan lede til farlige situasjoner.

 1.  Informasjon fra kunden ved bestilling:

  • Type oppdrag (taxi, last, foto, linjeinspeksjon, etc).
  • Oppdragets omfang (hvor mye last, avstander fra lasteplass til losseplass, rute som skal flys, osv).
  • Hva skal transporteres (antall passasjerer, vekt på last, antall hiv, osv).
  • Tidspunkt for utførelse.
  • Informasjon om landingsplass og eventuell losseplass (grunnforhold, hidre som trær, ledninger og master i nærheten).
  • Landingstillatelse fra grunneier og kommune ved oppdrag i utmark (eventuelt fylkesmannen i områder med spesielle restriksjoner        som nasjonalparker).  Landingstillatelse fra grunneier ved landinger på innmark.  Landingstillatelsen må legges frem skriftlig        før flyging.

 2.  Informasjon fra helikopteroperatøren til kunden:

  • Krav til landings- og losseplassen (se eget punkt i kundeveiledningen)
  • Mottak av helikopteret (se eget punkt i kundeveiledningen)
  • Helikopterets begrensninger (løfteevne, antall passasjerer, værforhold).
  • Krav til vær (flysikt, vindstyrke og retning, skydekke, osv)
  • Informasjon om krav til sertifisert lasteutstyr.

 

3.  Informasjon av pilot og lastemann ved ankomst til oppdragsstedet:
  • Felles gjennomgang av oppdraget.
  • Eventuelle faremomenter.
  • Arbeidsfordeling og oppgaver.
  • Alternativ plan hvis den opprinnelige ikke lar seg gjennomføre.
  • Faremomenter ved ferdsel rundt helikopteret.
  • Løse gjenstander.
  • Frakt av lange gjenstander til/fra helikopteret.