Informasjonsutveksling mellom flyger og kunde.
Det er uhyre viktig at alle som deltar i helikopteroperasjoner vet nøyaktig hva som skal skje og hva som forventes av dem. Informasjon må bli gitt klart og tydelig. Det er viktig å ikke holde noe skjult. Det kan bli kostbart og kan lede til farlige situasjoner.
1. Informasjon fra kunden ved bestilling:
- Type oppdrag (taxi, last, foto, linjeinspeksjon, etc).
- Oppdragets omfang (hvor mye last, avstander fra lasteplass til losseplass, rute som skal flys, osv).
- Hva skal transporteres (antall passasjerer, vekt på last, antall hiv, osv).
- Tidspunkt for utførelse.
- Informasjon om landingsplass og eventuell losseplass (grunnforhold, hidre som trær, ledninger og master i nærheten).
- Landingstillatelse fra grunneier og kommune ved oppdrag i utmark (eventuelt fylkesmannen i områder med spesielle restriksjoner som nasjonalparker). Landingstillatelse fra grunneier ved landinger på innmark. Landingstillatelsen må legges frem skriftlig før flyging.
2. Informasjon fra helikopteroperatøren til kunden:
- Krav til landings- og losseplassen (se eget punkt i kundeveiledningen)
- Mottak av helikopteret (se eget punkt i kundeveiledningen)
- Helikopterets begrensninger (løfteevne, antall passasjerer, værforhold).
- Krav til vær (flysikt, vindstyrke og retning, skydekke, osv)
- Informasjon om krav til sertifisert lasteutstyr.
3. Informasjon av pilot og lastemann ved ankomst til oppdragsstedet:
- Felles gjennomgang av oppdraget.
- Eventuelle faremomenter.
- Arbeidsfordeling og oppgaver.
- Alternativ plan hvis den opprinnelige ikke lar seg gjennomføre.
- Faremomenter ved ferdsel rundt helikopteret.
- Løse gjenstander.
- Frakt av lange gjenstander til/fra helikopteret.