Tilrådninger fra Statens Havarikommisjon (SHK)
Her er en liste over tilrådninger Statens Havarikommisjon (SHK) har gjort i forbindelse med undersøkelse av ulykker og alvorlige hendelser. Anbefalingen fra FsF er at disse tilrådningene blir fulgt av alle helikopteroperatører.
- Alle besetningsmedlemmene skal utstyres med hjelm med fungerende intercomsystem. Forholdene må legges til rette for bruk av hjelm som en viktig del av sikkerhetsutstyret.
- Selskapene må utstyre helikoptrene med nødutstyr for flyging i fjell- og øde områder.
- Selskapene må utveksle erfaringer med tap av last og informasjon om dette må systematiseres.
- Prosedyre for bruk av mobiltelefon i helikoptrene må utarbeides og installasjon må godkjennes.
- Selskapene må gjennomgå og innskjerpe lover og bestemmelser om minimumshøyder i underveisfasen.
- Selskapene må sikre at deler som har vært utsatt for "Sudden stop" eller "Impact damage" har vært gjennom godkjent vedlikeholdsprogram før de tas i bruk.
- Selskapene må vurdere maksimum arbeidstid / arbeidsbelastning ved kombinasjon av flyging og andre pålagte oppgaver.
- Faremomentene ved avgang og landing med enmotors helikoptre over vann må innskjerpes.
- Det må innføres krav til flytevest og overlevingsdrakt ved flyging av enmotors helikoptre over vann.
- Krav om økt trening / opplæring i "Loss of Tail Rotor Effect" (LTE) i lav hastighet og vind fra siden eller bakfra.
- Selskapene må utarbeide beskrivelse av operasjoner i "White out" forhold.
- Det må fastsettes minimumskrav til tilfeldige landingsplasser.
- Operatørene må presisere for sine flygere at avgangs- og landingstraseer for enmotors helikoptre, må gi best mulig sikkerhet ved motorstopp.
- Standing Operating Procedure (SOP) for rundflyging må innskjerpe krav til minstehøyder.
- Selskapene må ha økt fokus på luftfartshindere under oppdrag i ukjent lende.
- Selskapene må utarbeide kart og beskrivelser av alle selskapets faste landingspunkter.