Bruk av utenlandsk operatør.
Det blir relativt ofte leid inn utenlandske operatører, spesielt svenske, for å fly oppdrag i Norge. Dette er fullt lovlig. Likevel ønsker FsF å rette søkelys mot bruk av utenlandske operatører fordi ikke alle følger reglene for å få tillatelse til flyging i Norge.
Utenlandske operatører som skal fly i Norge, må søke Luftfartstilsynet om tillatelse. Samme prosedyre gjelder for norske operatører som skal fly i andre land. For å hindre et skjevt konkurranseforhold i Skandinavia, innskjerper Luftfartstilsynet med virkning fra 1.1.2011, sine rutiner, krav og gebyrer. Dette vil medføre at såkalte "cross boarder operations" får like vilkår i alle de skandinaviske landene.
Når Luftfartstilsynet får søknader fra utenlandske operatører om flyging i Norge, sjekker de blant annet at vedkommende operatør har:
- godkjenning fra eget lands myndigheter for den typen oppdrag som skal utføres (godkjent SOP),
- at helikopteret har riktig sertifisering,
- og at helikoptertypen er godkjent i Norge.
Hvis du ønsker å bruke en utenlandsk opertør i Norge er det viktig å sjekke følgende:
- Har vedkommende operatør skriftlig tillatelse fra Luftfartstilsynet til å utføre oppdraget i Norge?
- Har operatøren betalt gebyr for oppdraget til norske myndigheter?
- Stemmer registreringsmerket på helikopteret med tillatelsen gitt av norske myndigheter?